حسین عباسیان
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ حسین عباسیان
آرشیو وبلاگ
      مدیریت آموزشی (آموزش در سازمانهای صنعتی،تعلیم و تربیت در سازمانهای آْموزشی)
نظارت و راهنمایی آموزشی نویسنده: حسین عباسیان - یکشنبه ۱٥ فروردین ۱۳۸٩

نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم نظریه و عمل

تالیف: جیمز نولان و لیندا ای. هوور

ترجمه: دکتر بیژن عبدالهی

نظارت و راهنمایی آموزشی یکی از مباحث مهم و کاربردی در نظام آموزشی می باشد که شاید بتوان گفت جنبه عملی آن به مراتب مهمتر از جنبه تئوری آن می باشد. از آنجایی که در رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی مقطع کارشناسی و رشته مدیریت آموزشی مقطع کارشناسی ارشد درس نظارت و راهنمایی آموزشی بعنوان یکی از دروس مصوب محسوب می شود اهمیت آن در رشته دانشگاهی علوم تربیتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. متاسفانه کتابهای تالیف شده مناسب در این حوزه در داخل کشور بندرت یافت می شود و یا اصلا وجود ندارد و کتابهای ترجمه شده که از انگشتان دست تجاوز نمی کند یا قدیمی هستند و یا بیشتر جنبه تئوری دارند. کتاب نظارت آموزشی و ارزشیابی عملکرد معلم نظریه و عمل شاید هر دو نقطه ضعف کتابهای ترجمه شده تا کنون را ندارد. این کتاب در سال 2008 به نگارش درآمده و ترجمه آن به فارسی در سال 1388 منتشر شده است . و این کتاب برخلاف کتابهای ترجمه شده تا کنون بیشتر به جنبه کاربردی و عملی می پردازد تا جنبه تئوری محض و از این حیث دارای مزیت فراوان می باشد. شاید یکی از نقاط قابل توجه در این کتاب عنوان کتاب باشد که در نگاه اول استنباط می شود که محتوای آن شاید درگیر کار ارزشیابی معلمان باشد تا راهنمایی ایشان. مترجم با چاپ کلمه نظارت آموزشی به صورت درشت در ابتدا عنوان روی جلدکتاب این مطلب را می خواهد القا نماید که این کتاب مربوط به نظارت آموزشی می باشد که در آن شاید از ارزشیابی معلمان نیز صحبت شده باشد. به نظر بنده با توجه به محتوای جدید و ترجمه روان آن( در مقایسه با سایر کتابهای ترجمه شده) خوانندگان می توانند با چشم پوشی از این بازاریابی به مطالعه کتاب بپردازند .

این کتاب با بررسی باورها در مورد نظارت و راهنمایی آموزشی و اصلاح این باورها و نزدیک نمودن آنها به عمل شروع می شود. در قسمت بعدی مانند سایر کتابها تاریخچه ای مختصر از نظارت و راهنمایی آموزشی ارائه شده و تفاوت نظارت آموزشی با ارزشیابی بررسی و ارائه می گردد. در ادامه مباحث نوین تر موجود در حوزه نظارت و راهنمای آموزشی مانند نظارت کلاس درس محور و راهبردهای مربیگری (مفاهیم نظارت کلاس درس محور ، مربیگری همتا ) و راهبردهای متمایز نظارت آموزشی مانند یادگیری خود راهبری معلم ، اقدام پژوهی، رشد حرفه ای مبتنی بر همکاری ارائه می گردد. در بخش انتهایی کتابی مباحثی در خصوص ارزشیابی معلم بیان می گردد. همانطور که بیان شد از مزایای این کتاب می توان به ترجمه روان آن و همچنین مباحث جدید اشاره نمود. البته تدریس مباحث این کتاب در مقطع کارشناسی ارشد رشته به مراتب بسیار مناسب تر از تدریس آن در مقطع کارشناسی می باشد زیرا مباحث مطرح شده کلی بوده و پیش زمینه در خصوص موضوع نظارت و راهنمایی آموزشی را طلب می نماید.

  نظرات ()
مطالب اخیر ترجمه کتاب مدیریت آموزش هوی و میسکل وب سایت سال تحصیلی جدید مبارک نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان محاسبه بازگشت سرمایه آموزش تئوری های رهبری و مدیریت آموزشی روز معلم مبارک وارد کردن داده ها در SPSS معرفی نرم افزار SPSS پروپوزال (پیشنهاده تحقیق)
کلمات کلیدی وبلاگ مدیریت آموزشی (۳) management (۱) بازگشت سرمایه (۱) roi (۱) آموزش و توسعه (۱) مدیریت منابع (۱) روشهای تحقیق (۱) ویرایش جدید 2013 (۱) هوی و میسکل (۱) کتاب مدیریت آموزشی (۱) بیان مساله (۱) human resource (۱) hoy & miskel (۱) free dwonload (۱) training and development (۱) تحقیق کمی (۱) ابزار اندازه گیری (۱) endnotex6 (۱) تونی بوش (۱) تئوری رهبری (۱) منابع انسانی (۱) دانلود رایگان (۱) آموزش کارکنان (۱)
دوستان من وب آموز مدرسه سبز روش تدریس مدیریت آموزش مدیریت و آموزش دکتر روح الله مهديون دکتر مرتضی طاهری آموزش.پژوهش. پرورش ارشدان مدیریت آموزشی مطالعه در آموزش و پرورش انجمن آموزش و توسعه امريکا انجمن مديريت آموزشي ايران مدیریت آموزشی. پژوهش و نوآوری Instructional System Design"ISD" آموزش در عصر دیجیتال ورزش ایرانی پرتال زیگور طراح قالب